Серов Валентин Александрович

Портрет Иды Рубинштейн


Год создания: 1910

Размер: 147 x 233

Техника: Темпера, холст, уголь


Портрет принадлежит к числу выдающихся образцов русского модерна. Его стилистика продиктована особенностями облика и характером искусства модели — известной танцовщицы, прославившейся исполнением партии Шехеразады в одноименном балете на музыку Н. А. Римского-Корсакова, осуществленном антрепризой С. П. Дягилева в Париже. Знаменитая танцовщица представлена обнаженной, без всякой идеализации формы. Напротив, художник выявляет и подчеркивает угловатую, резкую пластику ее тела. Лаконизмом цвета и рисунка картина напоминает плакат или стенную роспись. Художник отказывается от деталей, изображения окружающей обстановки, сосредоточив все внимание на пластике, выражающей главное существо Иды Рубинштейн.

Рубинштейн Ида Львовна (1880–1960), артистка балета, ученица А. П. Ленского и М. М. Фокина. Участвовала в двух первых Русских сезонах С. П. Дягилева.

Играем Иду Рубинштейн - документальный фильм 2006 года (канал "Культура")

Серов Валентин Александрович
1865, Петербург – 1911, Москва
Array

Живописец, график.

Академик Императорской Академии художеств (с 1898).
Родился в Петербурге в семье композитора и музыкального критика А. Н. Серова. Учился у И. Е. Репина в Париже (1874-1875) и в Москве (1878-1879), в Академии художеств у П. П. Чистякова (1880-1885, не окончил). Вышел из состава Академии в знак протеста против расстрела демонстрации 9 января 1905. Преподавал в Московском училище живописи, ваяния и зодчества (1897-1909). Участник Абрамцевского художественного кружка, член Товарищества передвижных художественных выставок, "Мира искусства", других объединений. Член Совета Московской городской художественной галереи Третьяковых. Посетил Голландию, Бельгию, Германию, Францию, Грецию, Италию, Испанию. Блестящий портретист, пейзажист, автор исторических и жанровых картин. Возродил в искусстве обстановочный портрет - портрет-картину. Много работал в области графики, занимался офортом, литографией, книжной иллюстрацией.

Serov Valentin Alexandrovich

Ida Rubenstein


Creation: 1910

Size: 147 x 233

Technique: Tempera, canvas, сharcoal


Ida Lvovna Rubinstein (1880–1960): Ballet dancer. Studied under Alexander Lensky and Mikhail Fokine. Danced in Sergei Diaghilev’s first two Saisons Russes in Paris. Founded her own company (1928–35).

Painted a year before the artist’s untimely death, Valentin Serov’s portrait of Ida Rubinstein is an outstanding example of Style Moderne (Russian Art Nouveau). The stylistics of the work are dictated by the sitter’s character and physical appearance. Russian ballet dancer Ida Rubinstein was famed for her performances in Sergei Diaghilev’s productions of Cléopâtre and Schéhérazade in Paris. The dancer’s figure and style of dancing seemed to transport the viewer back to ancient times. Valentin Serov exclaimed: “Every move she makes is monumental; an archaic bas-relief come to life.” The picture was painted in Paris in the summer of 1910. Rubinstein posed naked, like the patricians who posed for Titian. The master likened his heroine to an Assyrian relief, flattening the forms of her body and outlining them with an expressive contour. The sharp silhouette and the refined spicy tones intensify the psychological characteristics. Serov depicts Rubinstein wearing the tragic expression of her eyes and mouth that he called her “wounded-lioness look”. The allusions to the volumes of the face, shoulders and legs are masterful. The game of contrasts between psychologism and decor­ation, three-dimensionality and flatness, asceticism and acerbity, was typical of Art Nouveau painting. 

Serov Valentin Alexandrovich
1865, St Petersburg - 1911, Moscow
Array

Painter, graphic artist, teacher, portraitist, landscapist, history painter. Son of the composer Alexander Serov. Studied under Ilya Repin in Paris and Moscow (1874-75, 1878-80) and under Pavel Chistyakov at the Imperial Academy of Arts (1880-85). Academician of painting (1898), full member of the Imperial Academy of Arts (1903-05). Member of the Abramtsevo circle (from the 18705). Contributed to exhibitions (from 1889). Contributed to the exhibitions of the Society of Travelling Art Exhibitions (1890-99; member from 1894), Munich Sezession (1896, 1898,1899; member from 1899), Exhibition of Russian and Finnish Artists (1898), World of Art (1896-1906, member from 1900; 1911-12, founding member), Berlin Sezession (1903), Exhibition of Historical Russian Portraits at the Tauride Palace in St Petersburg (1905), Union of Russian Artists (1905-10; member from 1903), Sergei Makovsky Salon (1909), Exposition Universelle in Paris (1900, grand prix), International Exhibitions in Munich (1909), Vienna (1902), Venice (1907), Brussels (1910) and Rome (1911) and the Exhibitions of Russian Art in Paris (1906, 1910), Berlin (1906) and Vienna (1908). Member of the board of the Tretyakov Gallery. Taught at the Moscow School of Painting, Sculpture and Architecture (1897-1909). Designed for theatres in Moscow and St Petersburg and Sergei Diaghilev''s Saisons Russes (from 1886).


главная

коллекции

медиатека

main

collection

media library