Вильямс Петр Владимирович

Портрет К.С. Станиславского


Год создания: 1933

Размер: 130,2 х 175,5

Техника: Холст, масло


Станиславский (Алексеев) Константин Сергеевич  (1863, Москва — 1938, Москва) — русский театральный режиссёр, актёр и преподаватель. Основатель знаменитой актёрской системы.

Вильямс Петр Владимирович
1902, Москва – 1947, Москва
Array

Художник театра, живописец, график.
С 1909 учился у В.Н. Мешкова (Москва); 1918–1923 – в свободных художественных мастерских (ГСХМ – ВХУТЕМАС). С 1924 участник выставок. Член и экспонент объединений: «Конкретивисты» (ГХК) – 1924; Общество станковистов (ОСТ; член-учредитель) – 1925–1931; Ассоциация художников революции (АХР) – 1928; «Изобригада» (ОИ) – 1931–1932. С 1932 член СХ СССР. В 1922 – 1923 директор Музея живописной культуры (МЖК). С 1941 главный художник Большого театра (ГАБТ СССР). В 1946–1947 преподавал в Московском институте прикладного и  декоративного искусства (МИПИДИ). С 1944 заслуженный деятель искусств РСФСР. С 1946 профессор. В 1943, 1946, 1947 лауреат Сталинских премий.

Portrait of Konstantin Stanislavsky


Creation: 1933

Size: 130,2 х 175,5

Technique: Oil on canvas


Konstantin Sergeyevich Stanislavsky (Alexeyev) (1863–1938): Director, actor, teacher, acting theorist, founder of the Moscow Arts Theatre (1898). People’s Artist of the USSR (1936).
A graduate of the VKhUTEMAS, Pyotr Williams was invited to work at the Small Stage and Opera Studio of the Moscow Arts Theatre in the late 1920s. From 1930 to 1934, he designed the sets and costumes for various shows staged by Konstantin Stanislavsky. The director liked his audacious designs and invited the artist to collaborate on his last great theatrical experiment – Molière’s Tartuffe (1938). In the process of designing the sets, Williams attended rehearsals and became acquainted with the work of the actors and directors. Easel portraits helped him to enter the artistic image and the characters of the dramatis personae, and he portrayed many actors of the Moscow Arts Theatre. This particular work was inspired by the artist’s contacts with the famous director, whose image seems detached from the stage. Williams depicts the run-through of a show – the first full rehearsal of a play in the order of the scenes – when the main work is done and all that remains to be added is the finishing touches. The heroes on stage are performing Anton Chekhov’s The Seagull, a play for which the Moscow Arts Theatre was particularly famed. 
Вильямс Петр Владимирович
1902, Москва – 1947, Москва
Array

Художник театра, живописец, график.
С 1909 учился у В.Н. Мешкова (Москва); 1918–1923 – в свободных художественных мастерских (ГСХМ – ВХУТЕМАС). С 1924 участник выставок. Член и экспонент объединений: «Конкретивисты» (ГХК) – 1924; Общество станковистов (ОСТ; член-учредитель) – 1925–1931; Ассоциация художников революции (АХР) – 1928; «Изобригада» (ОИ) – 1931–1932. С 1932 член СХ СССР. В 1922 – 1923 директор Музея живописной культуры (МЖК). С 1941 главный художник Большого театра (ГАБТ СССР). В 1946–1947 преподавал в Московском институте прикладного и  декоративного искусства (МИПИДИ). С 1944 заслуженный деятель искусств РСФСР. С 1946 профессор. В 1943, 1946, 1947 лауреат Сталинских премий.


главная

коллекции

медиатека

main

collection

media library