Архангел Гавриил (Ангел Златые Власы)


Год создания: XII век

Размер: 49 x 38,8 x 2,8

Техника: Дерево, темпера, левкас


Древнейшая икона в собрании Русского музея, является одним из самых ярких памятников домонгольского времени. Большинство исследователей относят это произведение к новгородской школе живописи. Икона изображает Архангела Гавриила, который "един от великих князей небесных ... искони посылаем был Богом на Землю, он принес Адаму в Рай заповедь не вкушать от дерева познания добра и зла, ... он благовествовал Марии".

Характер образа и особенности письма свидетельствуют о глубокой связи с традициями искусства Византии. Золотые нити волос – символ величия и бессмертия в искусстве античного мира. Икона, очевидно, предназначалась для алтарной преграды и входила в состав деисусного чина. Деисус (греч. – моление) – композиция из трех (или более) икон, воплощающая мысль о заступничестве Богоматери, Иоанна Предтечи, архангелов Михаила и Гавриила, других святых перед Христом за грешное человечество. Икона реставрирована до 1926.

The Angel with Golden Hair


Size: 49 x 38,8 x 2,8

Technique: Tempera on wood


Dating from before the Mongol invasion, this is one of the oldest surviving Russian icons. The work appears to have found its way to Moscow in the sixteenth century, when it was hung in one of the Kremlin churches. It was possibly brought to the capital from Novgorod during the reign of Ivan the Terrible (1547–1584), who often plundered the city of its sacred objects. The main trends of theology in the late twelfth century suggest that the icon was part of a deisus tier — a row of icons of saints and angels flanking an image of Christ enthroned — in the altar screen. The large features, full cheeks and large, almond-shaped eyes on the wide, modelled face resemble the countenances on frescoes in the Chapel of the Theotokos on the island of Patmos. The icon is even closer in style to the murals of the Church of the Transfiguration of the Saviour on Nereditsa in Novgorod (1199), where it may have been part of the deisus tier on the altar screen. The history of Novgorod in the late twelfth and early thirteenth centuries and the strong influence of Byzantine decorative art explain the presence in Novgorod of a work reflecting the stylistic trends and artistic tastes of Moscow around the year 1200.

главная

коллекции

медиатека

main

collection

media library