Архитектор А. П. Брюллов виртуозно владел техникой акварели. Портреты его кисти — легки и изысканны по цвету, ажурны по рисунку. Обычно художник начинал их исполнение с беглого, но достаточно подробного карандашного очерка, поверх которого проходился кистью. Сквозь тонкий слой акварели, как правило, просвечивала бумага, придавая всему изображению воздушность.
Архитектор, художник-портретист.
Сын скульптора-орнаменталиста П.И.Брюлло, старший брат художника К.П. Брюллова. С 1810 по 1821 учился у отца в Императорской Академии художеств. Вместе с братом послан Обществом поощрения художников за границу пенсионером. Работал преимущественно в Италии. В 1829 вернулся в Россию. По его проектам в Петербурге построен Михайловский театр, лютеранская церковь Св. Петра, здание Пулковской обсерватории, Штаб Гвардейского корпуса и другие здания. В 1837 участвовал в воссоздании уничтоженных пожаром интерьеров Зимнего дворца. Мастер акварельного портрета, автор литографированных видов Петербурга. С 1831 по 1871 преподавал в архитектурных классах Императорской Академии художеств. В 1831 – академик, с 1832 – профессор. Похоронен с женой Александрой Александровной (урожд. баронессой Ралль) на городском кладбище в Павловске.
Architect A. P. Brullov brilliantly mastered the technique of watercolours. Portraits performed by him are easy and exquisite in colour, delicate in drawing. Usually the artist began their performance with a quick but fairly detailed pencil sketch, over which he painted with a brush. The paper usually shone through a thin layer of watercolours, giving lightness to the whole image.
The inscription on the stone indicates the years of the artist’s stay in Italy — 1823–1826, which were followed by a break, when Brullov was in France, and return to Italy in 1830, marked by the creation of a self-portrait, a kind of a declaration of love to this country.
Architect, draughtsman, watercolour artist, lithographer. Portraitist, genre painter, landscape artist. Studied at the Academy of Arts (1810-21). Sent abroad along with his brother Karl by the Artists Support Society. Lived and worked mostly in Italy, though also lived and worked in France and Germany (1821-30). Designed the restoration project for the Pompeii bath-houses (1826), engraved in Paris (1829). Made an academician for a series of projects and watercolour portraits (1831). Taught architecture at the Imperial Academy of Arts (1831-37), professor (1832), professor emeritus (1854). Member of the Milan Academy of Arts, corresponding member of the Paris Academy of Arts, full member of the London Royal Institute.