Автопортрет


1830

Бумага, акварель. 30,4 х 24,6 (овал)


Архитектор А. П. Брюллов виртуозно владел техникой акварели. Портреты его кисти — легки и изысканны по цвету, ажурны по рисунку. Обычно художник начинал их исполнение с беглого, но достаточно подробного карандашного очерка, поверх которого проходился кистью. Сквозь тонкий слой акварели, как правило, просвечивала бумага, придавая всему изображению воздушность.



Брюллов Александр Павлович
1798, Санкт-Петербург – 1877, Санкт-Петербург

Архитектор, художник-портретист.

Сын скульптора-орнаменталиста П.И.Брюлло, старший брат художника К.П. Брюллова. С 1810 по 1821 учился у отца в Императорской Академии художеств. Вместе с братом послан Обществом поощрения художников за границу пенсионером. Работал преимущественно в Италии. В 1829 вернулся в Россию. По его проектам в Петербурге построен Михайловский театр, лютеранская церковь Св. Петра, здание Пулковской обсерватории, Штаб Гвардейского корпуса и другие здания. В 1837 участвовал в воссоздании уничтоженных пожаром интерьеров Зимнего дворца. Мастер акварельного портрета, автор литографированных видов Петербурга. С 1831 по 1871 преподавал в архитектурных классах Императорской Академии художеств. В 1831 – академик, с 1832 – профессор. Похоронен с женой Александрой Александровной (урожд. баронессой Ралль) на городском кладбище в Павловске.

Self-Portrait


1830

Paper, watercolours. 30,4 х 24,6


Architect A. P. Brullov brilliantly mastered the technique of watercolours. Portraits performed by him are easy and exquisite in colour, delicate in drawing. Usually the artist began their performance with a quick but fairly detailed pencil sketch, over which he painted with a brush. The paper usually shone through a thin layer of watercolours, giving lightness to the whole image.

The inscription on the stone indicates the years of the artist’s stay in Italy — 1823–1826, which were followed by a break, when Brullov was in France, and return to Italy in 1830, marked by the creation of a self-portrait, a kind of a declaration of love to this country.



Brullov (Bruleau) Alexander Pavlovich
1798, St Petersburg -1877, St Petersburg

Architect, draughtsman, watercolour artist, lithographer. Portraitist, genre painter, landscape artist. Studied at the Academy of Arts (1810-21). Sent abroad along with his brother Karl by the Artists Support Society. Lived and worked mostly in Italy, though also lived and worked in France and Germany (1821-30). Designed the restoration project for the Pompeii bath-houses (1826), engraved in Paris (1829). Made an academician for a series of projects and watercolour portraits (1831). Taught architecture at the Imperial Academy of Arts (1831-37), professor (1832), professor emeritus (1854). Member of the Milan Academy of Arts, corresponding member of the Paris Academy of Arts, full member of the London Royal Institute.

главная

коллекции

медиатека

main

collection

media library