Нарышкина Наталья Кирилловна (1 сентября 1651 — 4 февраля 1694). Дочь боярина Кирилла Полуектовича Нарышкина (1623–1691), постриженного в 1682 по требованию восставших стрельцов в Кирилло-Белозерский монастырь под именем Киприана. Воспитанница (до 1671) боярина А. С. Матвеева. С 1671 — царица, вторая жена царя Алексея Михайловича, мать Петра I и царевен Натальи и Феодоры. Старшая сестра боярина Льва Кирилловича Нарышкина (1664–1705). Петр I. Время и окружение. СПб, 2015. С. 123.
Авторский размер портрета был другим (88 х 62) и представлял собой овал, вписанный в прямоугольник. Поздние надставки изменили формат. При технологическом исследовании обнаружены авторские переделки в живописи рук (первоначально в руках был платок). В последней трети XVII века получил распространение портрет «во успении», предназначенный находиться в светских хоромах для памяти потомков. Знаменитый историк быта русских царей И. Е. Забелин впервые опубликовал сообщение, что «в 1694 году (в феврале) живописец Мих. Чоглоков написал „образ (персону) во успении государыни благоверной царицы и в. к. Наталии Кирилловны“». Светлана Моисеева / Петр I. Время и окружение. СПб, 2015. С. 58.
Чоглоков Михаил ИвановичМосковский живописец, учился у И. Безмина с 25 ноября 1678. В феврале 1684 послан был в Симонов монастырь «для церковных дел», в сентябре того же года писал «в новопостроенных каменных верхних комнатах царевен стенное живописное письмо, разные всякие притчи». В 1685 был у стенного живописного письма в комнатах царицы Натальи Кирилловны и царевен Софьи, Екатерины, Марии, Феодосии и Натальи. В марте 1690 расписал для Натальи Кирилловны два шкафа липовых. В 1694 «по письму» Петра I составлял смету иконостаса соборной церкви Преображения Соловецкого монастыря. В 1694 писал портрет царицы Натальи Кирилловны «во успении».
Natalia Naryshkina (September 1, 1651 – February 4, 1694) – mother of Peter the Great and Tsarevnas Natalia and Feodora. Daughter of Boyar Kirill Naryshkin (1623–1691) who, at the demand of the rebellious Streltsy, was sent to be a monk in the Kirillo-Belozersk Monastery in 1682, and took the name of Cyprian. Until 1671 Natalia was a ward of Boyar Artamon Matveyev. In 1671 she became Tsaritsa, being the second wife of Tsar Alexis I Mikhailovich. She was the elder sister of Boyar Lev Naryshkin (1664–1705).
The original size of the painting was different (88 x 62); also, it was oval in shape, later painted into a square. Elements that were inserted changed its format. Technical research conducted reveals several changes introduced to the hands of the character by the artist (initially she was holding a handkerchief). During the last third of the 17th century a piece with her “dormition” obtained wide circulation; it was painted for a splendid mansion for her descendants to remember her by. The famous historian Ivan Zabelin, who studied the everyday lives of Russian tsars was the first person to publish a report stating that “in 1694 (February) the painter Mikhail Choglokov painted the dormition of Her Majesty Tsarina and Grand Duchess Natalia Kirillovna, the blessed.”
Choglokov Mikhail Circa 1650 – circa 1710Moscow painter, beginning on November 25, 1678 studied under Ivan Bezmin. In February 1684 he was sent to the Simonov Monastery “to take care of the church affairs,” and in September of the same year, painted “murals, all kinds of parables, on the walls of newly built rooms upstairs.” In 1685 he painted the walls of the rooms, which belonged to Tsaritsa Natalia Kirillovna and Tsarevnas Sofia, Catherine, Maria, Feodosia, and Natalia. In March 1690, he painted two linden wardrobes of Natalia Kirillovna. In 1694 he made an estimate of the iconostasis of thePreobrazhensky Cathedral of the Solovetsky Monastery “upon the written request” of Peter the Great. In 1694 he painted a portrait of Natalia Kirillovna “after her dormition.”