Значительная роль в развитии русской пленэрной живописи второй половины XIX века принадлежит Федору Васильеву (1850–1873). Современники видели в нем художника, который мог бы совершить переворот во всей пейзажной живописи, если бы не его ранняя смерть, последовавшая в 23 года. За свою короткую творческую жизнь, продолжавшуюся, по сути, всего пять лет, Федор Васильев оставил богатое художественное наследие, насчитывающее большое количество рисунков, акварелей и живописных произведений.
Представленные в зале полотна отражают эволюцию творчества пейзажиста от ранней работы «Деревня» до таких признанных шедевров как «Оттепель» и «Вид на Волге. Барки», написанной во время совместной поездки на Волгу Федора Васильева и Ильи Репина, а также «Болото в лесу. Осень», одной из последних картин, созданных в Крыму уже тяжело больным художником.
The landscape was on the whole a relatively diverse and rich phenomenon in Russia in the latter half of the nineteenth century. It ceased to be simply a view, inspired by the artist’s emotional and philosophical perception of nature. It often crossed beyond the borders of its genre, transformed into a pictorial metaphor for Russia, as in Thaw (1871) by Fyodor Vasilyev (1850–1873). It is one of the finest works in both the art of Fyodor Vasilyev and the road theme in general. Without introducing external actions, the genre elements of the landscape increase the inner tension of the picture. The figures of the peasants disappearing into the unknown distance are perceived as wanderers following predetermined paths. The heavy, murky sky, the flock of black ravens in the foreground, the slush and the lopsided peasant hut create an impression of hopeless sorrow, reflecting the artist’s own troubled state of mind.