Матвеев А. М.

Автопортрет с женой


1729 (?). Не ранее 1728 (?)

Холст, масло. 75,5 x 90,5

Пост. в 1923 из Академии художеств


Предположительно датируется 1729 годом — временем женитьбы художника (Портрет петровского времени 1973, С. 61; Ильина, Римская-Корсакова 1984. С. 112; ГРМ 1998, С. 125. № 311). Некоторые авторы считали, что женщина много старше супруги Матвеева (которой в год написания портрета было 16 лет) и на портрете изображены принцесса Анна Леопольдовна и ее супруг герцог Антон-Ульрих Брауншвейгский (Молева, Белютин 1965. С. 100–103). Технологическое исследование установило, что лицо женщины «состарено» поздними переписками (Ильина, Римская-Корсакова 1984. С. 118–119 и 278–281).

Петр I. Время и окружение. СПб, 2015. С. 117.

Матвеев Андрей Матвеевич
1702, ? – 1739, Санкт-Петербург

Живописец, портретист, иконописец, автор аллегорических, декоративно-монументальных композиций. 

Один из основоположников русской светской живописи и один из основателей портретного жанра в русской живописи. О его происхождении известно лишь то, что родился он в семье разночинцев. В 1716 по указу Петра I был послан для обучения живописи в Голландию. С сентября 1717 по сентябрь 1723 учился в Амстердаме у А. Боонена, а также у известного портретиста Арнольда Схалкена в его амстердамской мастерской, а с декабря 1723 по май (?) 1727 – в Антверпенской Академии художеств у Спервера (?). От пенсионерских лет, составивших половину его сознательной жизни, сохранилось много счетов на оплату и всего четыре картины: одна аллегорическая, две мифологических и портрет. В августе 1727 вернулся в Петербург и был принят в штат Канцелярии от строений. В 1731 получил звание мастера и возглавил живописную команду Канцелярии от строений. Участвовал в росписи Петропавловского собора, царских резиденций в Петербурге, писал образа для церкви святых Симеона и Анны. Его наследие сегодня составляют иконы, росписи плафонов и триумфальных ворот, орнаменты, портреты, реставрация монументально-декоративных произведений и др. В собрании Русского музея среди прочих работ Матвеева хранится картина «Аллегория живописи», 1725, написанная на смерть Петра I для Екатерины I.

Matveyev A.M.

Self-Portrait with Wife


1729 (?). After 1727 (?)

Oil on canvas. 75,5 x 90,5

Provenance: collection of the artist’s son Vasily Matveyev (until October 1808)

Received in 1925 from the Academy of Arts


Andrei Matveyev (1702, (?) – 1739, St Petersburg). Painter, portrait artist, and icon painter, who created allegorical, and decorative and monumental compositions. In 1716, at the request of Peter the Great, he was then sent to study painting in Holland. From September 1717 to September 1723, he studied under Arnold Boonen in Amsterdam, and from December 1723 to May (?) 1727 – in the Antwerp Academy of Fine Arts under (?) Sperwer. In August 1727, he came back to Petersburg and began his work in the Chancellery of Construction. In 1731, Matveyev attained the rank of Master and became the head of the Painting Brigade of the Chancellery of Construction. He participated in creating murals for the Peter and Paul Cathedral, as well as tsarist residences in Petersburg, he also painted icons for the Church of The Holy Righteous Simeon and Anna The Prophetess.

Irina Matveyeva (1712/14–1740s). Daughter of the blacksmith Stepan Antropov. In 1729 (or 1728) she married the artist Andrey Matveyev. She later entered into a second marriage with the merchant Turgenev.

The portrait is thought to have been painted in 1729, the year the artist got married. Some researchers believed that the woman depicted is much older than the artist’s wife (who was only 16 years old when the portrait was painted), and that the people depicted are Princess Anna Leopoldovna and her husband Duke Anthony Ulrich of Brunswick. Modern technical analysis established that the woman’s face was “aged” by alterations introduced after the work was completed.

Matveyev Andrei Matveyevich
1702, ? – 1739, St Petersburg

Painter, portraitist, iconpainter, author of allegorical and decorative-monumental compositions. Awarded a fellowship to study in Holland by Peter the Great (1716). Studied under Arnold Boonen in Amsterdam (1717–1723) and under Sperwer at the Antwerp Academy of Arts (1723–1727). Returned to St Petersburg and employed by the Chancellery of Construction (1727). Awarded the title of master and headed the team of painters at the Chancellery of Construction (1731). Helped to decorate the Cathedral of St Peter and St Paul and Imperial residences in St Petersburg. Painted icons for the Church of St Simeon and St Anne.


главная

коллекции

медиатека

main

collection

media library