Супругов Ферзен и Брюллова связывали весьма дружеские отношения. В собрании П. К. Ферзена было немало произведений его работы. В марте 1835 О. П. Ферзен, узнав о намерении художника отправиться в путешествие на Восток, писала ему из Неаполя: «Мы надеемся и верно не тщетно, что вы приедете с нами проститься, имея намерение предпринять столь долгое путешествие. Приездом вашим докажете мне, что мои просьбы всемогущи над вами, в чем вы меня столь приятно уверяли… Мы ждем вас с нетерпением и надеемся, что вы согласитесь посвятить три или четыре дня вашим старым приятелям».
Брюллов исполнил наряду с этим произведением также живописный портрет О. П. Ферзен и акварельный портрет графа П. К. Ферзена (1800–1884).
Ольга Павловна Ферзен (урожд. Строганова, 1808–1837) — дочь генерал-адьютанта П. А. Строганова (1774–1817) и его жены Софьи Владимировны (урожд. Голицыной; 1775–1845).
Живописец, акварелист, рисовальщик.
Член Миланской, Пармской академий и Академии Св. Луки в Риме, профессор Флорентийской Академии художеств, почетный вольный общник Императорской Академии художеств.Первоначальные художественные навыки получил у отца - академика "орнаментной скульптуры" и живописца-декоратора П.И. Брюлло. Учился в Академии художеств у А. И. Иванова и А. Е. Егорова (1809-1822). В 1822-1835 - пенсионер в Италии на средства Общества поощрения художников. Работал в Риме, Милане, Неаполе. За картину "Последний день Помпеи" (1833) награжден большой золотой медалью на выставке в Париже и избран профессором 2-й степени ИАХ (1836).
По возвращении в Россию жил в Петербурге. В 1836-1849 преподавал в Академии художеств, профессор, вел класс исторической живописи. В 1842-1847 исполнял монументальные росписи для Казанского и Исаакиевского соборов в Петербурге. С 1849 жил за пределами России, с 1850 - в Италии. Крупнейший представитель академической исторической живописи, автор многочисленных портретов, в том числе ряда композиционных портретов-картин.
Spouses Fersen and Brullov were tied by quite a close friendship. The collection of P. K. Fersen included many of his works. In March 1835 O. P. Fersen, having learned about the artist's intention to set off to travel to the East, wrote to him from Naples: "We hope and surely not in vain, that you will come to us to say goodbye, having the intention to undertake such a long journey. Your arrival would prove to me that my requests are all-powerful over you, which is something you assured me of so pleasantly... We are waiting for you with impatience and hope that you will agree to spend three or four days with your old friends".
Along with this work Brullov also created a portrait of O.P. Fersen and a watercolour portrait of the count P. K. Fersen (1800–1884).
Olga Pavlovna Fersen (née Stroganova, 1808–1837) — a daughter of the adjutant general P. A. Stroganov (1774–1817) and his wife Sophia Vladimirovna (née Golitsyna; 1775–1845), the younger sister of Her Highness Princess E. P. Saltykova.
Painter, watercolourist, draughtsman, history painter, portraitist, genre painter, mural painter. Born into an artistic family. Studied under Anton Ivanov, Alexei Yegorov and Vasily Shebuyev at the Imperial Academy of Arts (1809-22), graduated with a first-class gold medal. Sent to Italy by the Society for the Encouragement of Arts (1822-35). Worked in Milan, Naples and Rome. Won fame in Europe as a portraitist and history painter for such works as The Last Day of Pompeii (1827-33, Russian Museum. St Petersburg)- Returned to Russia and lived in St Petersburg. Honorary freeman (1834), second-degree professor (1835) and first-degree professor (1846) of the Imperial Academy of Arts, where he taught history painting, enjoying the love and respect of his many students. Professor of the Accademia di Belle Arti in Florence. Contributed to exhibitions in Rome, Milan, Paris and St Petersburg. Went abroad on the advice of doctors (1849), settled in Italy (1850).