Сестры Шишмаревы — Александра Афанасьевна (ум. 1893), первом браке Чернышева, во втором Дурасова, и Ольга Афанасьевна, в замужестве Олсуфьева (даты жизни не установлены), — дочери А. Ф. Шишмарева, известного петербургского театрала и садовода-любителя, и А. С. Шишмаревой (урожденной Яковлевой, происходившей из богатой купеческой семьи). Видимо, антуражем для портрета служили дачный дом и сад Шишмаревых в Новой Деревне близ Петербурга. Русский музей. От иконы до современности. СПб. 2015. С. 136.
Живописец, акварелист, рисовальщик.
Член Миланской, Пармской академий и Академии Св. Луки в Риме, профессор Флорентийской Академии художеств, почетный вольный общник Императорской Академии художеств.Первоначальные художественные навыки получил у отца - академика "орнаментной скульптуры" и живописца-декоратора П.И. Брюлло. Учился в Академии художеств у А. И. Иванова и А. Е. Егорова (1809-1822). В 1822-1835 - пенсионер в Италии на средства Общества поощрения художников. Работал в Риме, Милане, Неаполе. За картину "Последний день Помпеи" (1833) награжден большой золотой медалью на выставке в Париже и избран профессором 2-й степени ИАХ (1836).
По возвращении в Россию жил в Петербурге. В 1836-1849 преподавал в Академии художеств, профессор, вел класс исторической живописи. В 1842-1847 исполнял монументальные росписи для Казанского и Исаакиевского соборов в Петербурге. С 1849 жил за пределами России, с 1850 - в Италии. Крупнейший представитель академической исторической живописи, автор многочисленных портретов, в том числе ряда композиционных портретов-картин.
The Shishmareva sisters were the granddaughters of Savva Yakovlev, one of the wealthiest merchants in St Petersburg. This is one of Karl Brullov’s finest works of official portraiture. The painting demonstrates the artist’s talent for masterly compositions and his rich and refined palette.
Alexandra Afanasievna Shishmareva (?–1893, first married name Chernysheva, second married name Durasova) and Olga Afanasievna Shishmareva (dates of birth and death unknown, married name Olsufieva): Daughters of Afanasy Shishmarev. Russian Museum: From Icons to the Modern Times. Palace Editions, St Petersburg, 2015. P. 136.
Painter, watercolourist, draughtsman, history painter, portraitist, genre painter, mural painter. Born into an artistic family. Studied under Anton Ivanov, Alexei Yegorov and Vasily Shebuyev at the Imperial Academy of Arts (1809-22), graduated with a first-class gold medal. Sent to Italy by the Society for the Encouragement of Arts (1822-35). Worked in Milan, Naples and Rome. Won fame in Europe as a portraitist and history painter for such works as The Last Day of Pompeii (1827-33, Russian Museum. St Petersburg)- Returned to Russia and lived in St Petersburg. Honorary freeman (1834), second-degree professor (1835) and first-degree professor (1846) of the Imperial Academy of Arts, where he taught history painting, enjoying the love and respect of his many students. Professor of the Accademia di Belle Arti in Florence. Contributed to exhibitions in Rome, Milan, Paris and St Petersburg. Went abroad on the advice of doctors (1849), settled in Italy (1850).