Произведения Витали подкупают теплотой и искренностью. В изысканной по ритму статуе Венеры сказалось романтическое свежее сочетание живой натуры и классических образцов античного искусства. Венера (римск., греч. — Афродита), богиня любви и красоты, покровительница брака, мать Амура (Эрота).
Венера (лат. venus "любовь") – в римской мифологии первоначально богиня цветущих садов, весны, плодородия, произрастания и расцвета всех плодоносящих сил природы, богиня любви и красоты, покровительница брака, мать Амура (Эрота). С распространением в Риме сказаний об Энее римская Венера стала отождествляться с греческой Афродитой, матерью героя и богиней любви. Так Венера стала не только богиней красоты и любви, но и прародительницей потомков Энея и, следовательно, всех римлян. В искусстве Итальянского Возрождения прекрасная и обольстительная Венера – самая любимая из богинь. В истории изобразительного искусства образ Венеры постепенно терял свое религиозное и мифологическое значение и становился поводом к демонстрации обнаженного женского тела.
Скульптор, педагог.
Обучался в мастерской мраморщика А. Трискорни в Петербурге (1806-1818) и одновременно был вольноприходящим учеником Императорской Академии художеств. Работал в области монументальной и станковой пластики как в Москве (1818-1841), так и в Петербурге (с 1841). В 1836 получил звание неклассного художника. С 1840 академик. С 1842 профессор. Преподавал в Императорской Академии художеств (1842-1854). Принимал участие в создании скульптурного убранства петербургских храмов: Исаакиевского собора, церкви блгв. кн. Александра Невского при Аничковом дворце, католического собора св. Екатерины.
Vitali’s works attract with their warmth and sincerity. In a rhythmically refined statue of Venus the influence of fresh romantic combination of living nature and classical examples of ancient art can be seen.
Venus (Latin “love”) – in Roman mythology initially was a goddess of gardens abloom, spring, fertility, growth and florescence of all natural vital powers, a goddess of love and beauty, patroness of marriage, mother of Cupid (Eros). When tales about Aeneas spread in Rome the Roman Venus became associated with the Greek Aphrodite, mother of hero and goddess of love. Thus Venus became not only a goddess of beauty and love but also the ancestor of Aeneas’s descendants and consequently all Romans. In the art of the Italian Renaissance the beautiful and seductive Venus is the favourite of all the goddesses. In the history of fine art the image of Venus was gradually losing its religious and mythological significance and becoming an occasion to demonstrate the naked female body.
Sculptor. Studied at the Agostino Triscorni’s studio in St Petersburg (1816–1818), and simultaneously at the Imperial Academy of Arts as an occasional student. Worked in Moscow (1818–1841). Created decorative compositions for the Board of Guardianship’s building (1823–1825), statues and reliefs for the Triumphal Arch in Moscow erected to commemorate Russia’s victory over Napoleon (1829–1834, together with I. Timofeyev). Author of fountains on Theatre and Lubyanka Squares (1835). Moved from Moscow to St Petersburg (1841). Professor of the Imperial Academy of Arts (1842). Headed the sculptural workshop during the construction of St Isaac’s Cathedral (1841–1854). Produced a number of portraits and gravestones in Moscow and St Petersburg.