Дочь Д. Г. Левицкого Агафья Дмитриевна (1760-е — не ранее 1805) изображена в костюме, который ранее считали свадебным нарядом крестьянки русского Севера. На самом деле, костюм, включавший шелковые или парчовые сарафан и душегрею, тонкое кружево на рукавах рубахи, кокошник или венец, украшенный жемчугом, шелковое покрывало, во второй половине XVIII века был праздничным нарядом богатых горожанок. Портрет исполнен со свойственным Левицкому мастерством передачи фактуры шелковых тканей, особенностей традиционного кроя и мельчайших деталей отделки, что не позволяет сомневаться в подлинности изображенного художником костюма. Такое понимание красоты народного костюма, не измененного в угоду правилам академического искусства, было редким явлением в живописи этого времени. Во всех ты, душенька, нарядах хороша. Традиционный праздничный костюм XVIII–XX веков. СПБ, 2015. – С.19.
Живописец-портретист.
Академик Императорской Академии художеств (с 1770). Член Совета Академии художеств (с 1808). Родился в Киеве. Первоначальные художественные навыки получил у отца – потомственного священника, известного гравера Г. К. Левицкого. Учился у А. П. Антропова с 1758, работал в содружестве с ним, в частности по оформлению коронационных торжеств, связанных с восшествием на престол Екатерины II (1762). Писал иконы для московских церквей. Преподавал в Академии художеств, руководил классом портретной живописи (1771–1788). В 1800-е из-за болезни глаз был вынужден оставить живопись. Автор многочисленных портретов современников. Его знаменитая сюита "Смолянки", выполненная по заказу двора для украшения Большого Петергофского дворца, – уникальное явление в русском искусстве второй половины XVIII века.
Dmitry Levitsky’s daughter is shown here in a costume formerly thought to be a wedding costume of a peasant girl from the Russian North. In fact, the headdress is a festive but not necessarily matrimonial maiden’s crown. An outfit consisting of a silk or brocade sarafan and dushegreya, a blouse with sleeves of fine lace, a pearl-ornamented kokoshnik or crown and a silk shawl was typical holiday attire for well-to-do townswomen in the 18th century.
Levitsky renders the silk fabric’s texture, the features of the traditional tailoring and the smallest ornamental details with his typical mastery, leaving us no doubt as to the depicted costume’s authenticity. Such an understanding of the beauty of folk costume and steadfast refusal to cater to the norms of academic art was a rare phenomenon in the art of the time.
In the D. G. Levitsky’s works of the 1770s and 1780s a special place was occupied by “role portraits”. The series of portraits created by him in the 1770s of pupils at Smolny Finishing School depicted them playing roles in operas and dramas, or just dancing, studying or playing musical instruments This image of Agasha Levitskaya could also be called a costume portrait: she’s shown dressed in traditional wedding attire of the Russian North. This was indeed appropriate, for soon, in 1785, Agasha Levitskaya would get married.
Agafya Dmitrievna Levitskaya (1760s – no earlier than 1805) was the artist's daughter by his spouse Nastasia Yakovlevna Levitskaya (1746 no earlier than 1824). In 1785 she married “Collegiate Assessor A. M. Andreyev, assistant director of the Senate printing house” (who received his rank in 1788). After the death of her husband in 1805, she and her children were cared for by her father. A copy (?) of the portrait is in the Russian Museum.
Leading Russian eighteenth-century painter and portraitist. Son of Grigory Levitsky Nos, a priest and Ukrainian engraver. Moved to St Petersburg (c. 1758). Studied under Alexei Antropov. Worked in Moscow (17605). Nominated to the Academy (c. 1769). Academician (1770). Headed the portraiture class at the Imperial Academy of Arts (1771-87). Councillor (1776), member of the Academy council (1780). Retired for unknown reasons (1787). Worked as a free painter. Returned to the Academy council (1807).