Никитин Иван Никитич

Портрет царевны Натальи Алексеевны


Год создания: Не позднее 1716 (?)

Размер: 83 x 66

Техника: Холст, масло


Наталья Алексеевна (16731716)  царевна, дочь царя Алексея Михайловича и его второй жены Натальи Кирилловны (урожд. Нарышкиной), сестра Петра I. Она была сторонницей петровских реформ, слыла одной из образованнейших русских женщин своего времени, владела иностранными языками, содействовала основанию театра в России, сочиняла пьесы, в основном на агиографические сюжеты, устраивала при своем Дворе театральные спектакли.

Представленный портрет – один из наиболее ранних произведений в отечественном искусстве, написанных русскими художниками в европейской манере. Внешний облик героини – фасон платья, парик, манера держаться – говорит о стилистике Нового времени. В то же время в изобразительном языке портрета, созданного И. Н. Никитиным, "персонных дел мастером",  любимцем  Петра I, еще ощущаются отголоски средневековой живописи: жестко переданы изгибы и складки ткани, присутствует плоскостность в трактовке фигуры, однако лицо героини написано объемно и выразительно. Наличие разновременных черт в живописи, двойственность в художественном решении закономерны на ранней стадии формирования светского искусства. Вероятно И. Н. Никитин (1680-е  не ранее 1742?) выполнил портрет до своего отъезда в Италию, куда он был послан Петром I в качестве пенсионера. Подобный портрет находится в Павловском дворце-музее, в ГТГ.

Nikitin Ivan Nikitich

Portrait of the Tsarevna Natalia Alexeyevna, Sister of Peter I


Creation: Before 1716

Technique: Oil on canvas


Natalia Alexeyevna (August 22, 1673 – June 18, 1716). Favorite sister of Peter the Great, Tsarevna; daughter of Tsar Alexis I Mikhailovich and his second wife Natalia Naryshkina. After Tsatitsa Eudoxia Lopukhina, Peter’s first wife, was made to take the veil in 1698, Peter’s son the young Tsarevich Alexis stayed with Tsarevna Natalila in the village of Preobrazhenskoye. Peter later also sent Marta Skowrońska (baptized as Catherine with Tsarevich Alexis becoming her godfather) to stay with Natalia. Two sisters of Alexander Menshikov also stayed at the court of the tsarevna. Starting from 1708 Natalia lived in St Petersburg.

The presented portrait is one of the earliest works of national art, painted by the Russian artists in the European manner. The appearance of the heroine – style of a dress, wig, manner to behave – states that the portrait belongs to style of the New Age.

At the same time in the fine language of portraits created by I.N. Nikitin ("master of the personal crafts," a favorite of Peter I) there can still be felt echoes of medieval painting: twists and folds of fabric are painted rigorously, there is the flatness in the interpretation of figure. However, the face of the heroine is painted in a voluminous and expressive manner. The presence of multi-temporal features in the painting and the duality in the artistic decision are natural for the early stage of formation of secular art. Apparently, Nikitin I.N. (1680 – not earlier than 1742?) created the portrait before his departure to Italy, where he was sent by Peter I as a scholar. The similar portraits are located in the Pavlovsk Palace Museum and in the State Tretyakov Gallery.

главная

коллекции

медиатека

main

collection

media library