
Изображен известный евангельский сюжет о воскрешении Христом Лазаря из Вифании. Христос в сопровождении апостолов подходит ко гробу, где уже четыре дня покоится умерший Лазарь. К ногам Христа припадают Марфа и Мария, сестры умершего. По жесту протянутой вперед руки Христа, по его слову "Лазарь, иди вон" — мертвец, окутанный погребальными пеленами, встает из гроба. Иконография Воскрешения Лазаря сложилась в Византии в VI-VII вв. Для иконописи палеологовского времени, к которому относится икона, характерны такие особенности композиции, как обилие персонажей (многочисленные группы иудеев, несколько отроков, разбирающих гроб Лазаря и развязывающих его пелены), развитые пейзажные кулисы с элементами архитектуры, многоплановость построения.
The iconography of the evangelical theme “The Raising of Lazarus” emerged in Byzantium during the 6th-7th centuries. This work is dated from the reign of Palaeologus, which is characterised by such details as landscape scenes with architectural elements, a composition on several plans and abundance of characters (groups of Hebrews dismantling the tomb and little boys unwrapping the cloths). Jesus Christ and his disciples approach the tomb, where Lazarus has lain for four days. The sisters of the deceased, Martha and Maria, fell down at Christ’s feet. Christ made a move with his hand and said these words: “Lazarus, come out”, and the undead, wrapped in burial shrouds, stood up from his tomb.