Северная идиллия


Начало 1890-х

Холст, масло. 89 х 71


Коровин К. А., назвав картину «Северная идиллия», не уточнил, что одежды женщин, строго говоря, к Русскому Северу отношения не имеют. Фантазируя на темы народного костюма, Коровин соединяет вышитую юбку из Липецкого уезда Тамбовской губернии с шушпаном из Сапожковского уезда Рязанской губернии; дополняет навершником из Касимовского уезда Рязанской губернии – то есть предметами, которые реально сочетаться в одном костюме не могли. Однако художнику удалось создать удивительно поэтичный и красочный образ женщин в крестьянском костюме.

Коровин Константин Алексеевич

Northern Idyll


Начало 1890-х

Oil on canvas. 89 × 71


Northern Idyll was inspired, to various degrees, by the staging of Rimsky-Korsakov''s opera "The Snow Maiden" at Savva Mamontov''s Russian Private Opera and the atmosphere of interesting folklore reigning in the Abramtsevo circle. Korovin seems to have intended Northern Idyll to represent a specific symbol for Russia at the 1893 World Exhibition in Chicago. The study is permeated with a lyrical and musical basis. This is apparent in the modulation of colour, the blending together of people and the natural environment, the lofty detachment of the village girls absorbed by the simple, heartwarming sounds. The harmony and contrast of the colours sharpen the image, colouring its notes with mysterious understatement.

Korovin Konstantin Alexeyevich


главная

коллекции

медиатека

main

collection

media library